Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Urząd Miejski w Karczewie
05-480 Karczew, ul. Warszawska 28
telefon: +48 22 780 65 16 fax: +48 22 780 65 36
Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
Wymagane wnioski

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Wymagane załączniki
  1. Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
  2. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  3. Wybierz, co chcesz zgłosić – utratę albo uszkodzenie dowodu. 
  4. Wybierz urząd, który wydał dowód. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze dowodu – dostarcz go do tego urzędu.
  5. Kliknij przycisk Unieważnij dowód.
  6. System przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
  7. Wykorzystaj profil zaufany i potwierdź unieważnienie kodem SMS, który dostaniesz na numer telefonu przypisany do twojego profilu zaufanego.
  8. Status twojego dowodu od razu się zmieni w Rejestrze Dowodów Osobistych.
  9. Na swoją skrzynkę ePUAP dostaniesz zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
  10. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

Kiedy już zgłosisz utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego – złóż wniosek o nowy dowód. Sprawdź, jak uzyskać nowy dowód osobisty.

Otrzymasz nowy dowód po unieważnieniu starego, zgłoszonego dokumentu. Sprawdź, czy dowód został już unieważniony.

Jednostka odpowiedzialna Urząd Miejski w Karczewie
Dokumenty do wglądu
Formularze papierowe -
Formularze na Portalu eObywatel
Formularze ePUAP
  1. Formularz ePUAP
Opłaty

Usługa jest bezpłatna.

Termin załatwienia sprawy

Dokument zostanie unieważniony od razu, gdy zgłosisz jego utratę albo uszkodzenie. Nawet jeśli zrobisz to w dniu, w którym urząd nie pracuje, albo w nocy. Unieważnienie dowodu osobistego nie wymaga działania urzędnika – system sam zweryfikuje twoje dane. Po zgłoszeniu od razu dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Znajdziesz je w swojej skrzynce ePUAP.

Zatrzymaj zaświadczenie – może ci się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

Zaświadczenie, które otrzymasz na skrzynkę ePUAP, nie jest dokumentem tożsamości.

Tryb odwoławczy
Opłata za odwołanie
Uwagi

Kto może zgłosić

Każdy, kto zgubił dowód osobisty, czyj dowód został skradziony lub uległ uszkodzeniu.

Jeżeli twój dowód osobisty został ukradziony, wystarczy, że zgłosisz to policji. Nie musisz wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia policji.

Koniecznie zaadresuj zgłoszenie do urzędu, który wydał utracony lub uszkodzony dowód.

Jeżeli chcesz unieważnić dowód osobisty osoby, której jesteś pełnomocnikiem – skorzystaj z usługi Zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego dziecka lub innej osoby - unieważnij dowód.

 Co musisz przygotować

Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – przygotuj uszkodzony dowód.

Jeżeli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego.
Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.